Sunday, January 2, 2011

Nasihat Buat Adik

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala Puji Bagi Allah تعالى yang telah mengurniakan nikmat yang besar kepada kita iaitu dengan kita digolongkan-Nya menjadi umat kepada Penghulu Segala Rasul, junjungan besar Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم .

Selawat dan salam moga sentiasa dan selamanya ke atas kekasih Allah تعلى , contoh ikutan yang agung, Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم , ahli keluarganya, para Sahabat dan orang-orang yang mengikuti mereka hingga Hari Kiamat.


Mengimbau kembali ketika zaman persekolahan dahulu, tarikh 3 Januari kebiasaannya adalah hari pertama persekolahan pada setiap tahun. Persediaan untuk ke sekolah pasti sudah dibuat mungkin beberapa bulan sebelumnya hinggalah ke malam sebelum keesokkan harinya.

Selain mempersiapkan diri dengan persiapan dari sudut luaran, maka jom kita usahakan pula dengan persiapan dari sudut dalaman. Sebagai contoh adalah dengan memperbaharui niat kita ke sekolah untuk menuntut ilmu; untuk membebaskan diri kita daripada kejahilan dan ilmu itu hendaklah yang memberi manfaat kepada kita.

Dalam mengejar ilmu pengetahuan, usah pula ditinggalkan adab-adab dalam menuntut ilmu. Adab berinteraksi dengan guru, dengan kawan-kawan haruslah sentiasa dijaga, mungkin dari situ datangnya keberkatan ilmu itu.




Uia : 10/01/10

Perjuangan dalam kita menuntut ilmu pula, bukan hanya terhenti di bangku sekolah, malah sepertimana yang disebutkan oleh Nabi صلى الله عليه وآله وسلم , menuntut ilmu itu sejak dari buaian hingga ke liang lahad.


Selain menuntut ilmu untuk lulus dan berjaya dalam peperiksaan, carilah jalan dalam menuntut ilmu untuk mengenal Pencipta ilmu itu, iaitu Allah تعلى . Itulah matlamat kita diciptakannya di muka bumi ini. Juga carilah jalan yang akan menyampaikan kita untuk mengenal akan manusia agung yang menyampaikan ilmu itu kepada kita, iaitu Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم .

Moga Allah تعلى memberikan kita taufiq dan hidayah-Nya untuk kita berjaya dalam mengejar dan mengamalkan ilmu yang bermanfaat untuk kita bukan sahaja di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat kelak.


Moga sentiasa dalam jagaan Allah


Pesanan khusus buat diri sendiri, sahabat-sahabat dan adik-adik sekalian.


Untuk adik-adikku :) ...



Wahai adikku sayang

Dengarkanlah lagu ini

Yang sedang abang dendangkan

Moga menjadi nasihat untukmu

Di dalam kau meniti
Kehidupan ini

Yang penuh
Dengan pancaroba

Wahai adikku sayang

Patuhlah pada ibu ayahmu

Hormatilah gurumu

Janganlah melukai hati mereka


Kerana restu mereka

Penentu kejayaanmu

Di waktu kau mengejar
Cita-citamu

Bersopan-santunlah berbudi bahasalah

Kepada semua

Jujur dan amanah jangan berdusta

Apa saja dilakukan

Berhati-hatilah jika memilih

Siapa sahabatmu


Jagalah pergaulanmu

Jagalah maruah dirimu

Agar kau selamat
Dari godaan dunia

Belajar bersungguh sepenuh hati

Agar kejayaan milikmu

Tabahkan hatimu menghadapi

Semua cabaran


Bersifat pemurah tolong-menolong

Pada yang memerlukan

Jangan sesekali melupakan perintah-Nya

Agar kau selamat dunia akhirat


Diambil dari sini.


Wallahu Ta'ala a'lam.

No comments:

Post a Comment