Friday, February 25, 2011

Lebih indah..

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala Puji dan syukur dirafa'kan ke hadrat Allah Subhanahu wa Ta'ala kerana masih mengurniakan kita untuk hidup hingga ke saat ini.

Sholawat dan salam Allah moga sentiasa dan selamanya ke atas semulia-mulia makhluk صلى الله عليه وآله وسلم para Sahabat dan orang-orang yang mengikuti mereka hingga Hari Kiamat.

Menukilkan Qosidah "Ya Badratim", Wahai Bulan Purnama (Nabi
صلى الله عليه وآله وسلم ) yang sempurna, yang terdapat di dalam kitab Mukhtasar fi Sirah Al Nabawiyyah (Mukhtasar Sirah Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم ) oleh Al Imam Al Hafiz Abdur Rahman ibn Al Daiba' Al Syaibani رضي الله عنه (lebih dikenali sebagai Mawlid al-Daiba'), dikeluarkan oleh al-Musnid al-Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki.


Mukhtasar fi Sirah Al Nabawiyyah Al-Imam Al-Hafiz Al-Daiba' رضي الله عنه dikeluarkan oleh al-Musnid Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al-Maliki حفظه الله


Alunan kumpulan Qasidah Nabawiyyah al Sofa.



al-Syamail al-Nabi صلى الله عليه وآله وسلم li Al-Imam Al-Hafiz al-Tirmizi رضي الله عنه diterjemahkan oleh al-Musnid Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al-Maliki حفظه الله


Daripada Jabir ibn Samurah رضي الله عنه berkata:

"Aku Melihat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم pada suatu malam yang terdapat bulan purnama. Waktu itu Baginda صلى الله عليه وآله وسلم memakai pakaian merah. Aku berganti-ganti memandang antara Baginda صلى الله عليه وآله وسلم dengan bulan tersebut, ternyata Baginda صلى الله عليه وآله وسلم lebih indah daripada bulan tersebut."

Hadith diriwayatkan oleh al-Imam al-Hafiz Abu Isa Muhammad ibn Isa ibn Saurah al Tirmizi رضي الله عنه dalam kitab Syamail al-Nabi صلى الله عليه وآله وسلم .







Wallahu a'lam.

1 comment:

  1. Assalam..
    Di mana saya boleh dapatkan kitab ni..
    macam mana caranya..

    ReplyDelete