Wednesday, March 16, 2011

KUCHING BERSELAWAT

بسم الله الوحمن الرحيم

Segala Puji dirafa'kan ke hadrat Allah سبحانه وتعالى Tuhan Semesta Alam.

Sholawat dan salam Allah moga sentiasa dan selamanya ke atas pembawa rahmat ke seluruh alam, Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم , para Sahabat رضي الله تعالى عنهم أجمعين dan orang-orang yang mengikuti mereka hingga Hari Kiamat.


Sila klik pada gamba.

Berita gembira kepada umat Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم khususnya yang berada di Kuching, Sarawak. InshaAllah, pada 18 Mac 2011 bersamaan 13 Rabi' al Thani 1432H akan diadakan majlis "KUCHING BERSELAWAT" yang merupakan salah satu majlis yang menghimpunkan bacaan zikir, sholawat dan salam ke atas Sayyiduna Rasulillah صلى الله عليه وآله وسلم , mendengar pembacaan sirah Baginda صلى الله عليه وآله وسلم serta mendengar nasihat dan peringatan daripada para ulama' yang turut hadir.

Alhamdulillah, antara para ulama' yang sudi untuk hadir serta memberikan pengisian rohani ialah al Musnid Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki al Azhari حفظه الله dan al Muhtaram al Ustaz Muhadir bin Haji Joll al Sanariyy حفظه الله serta para Masyaikh yang lain yang tidak disebut nama mereka di sini tanpa mengurangkan rasa hormat dan kasih kepada mereka.



Al Musnid Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki al Azhari حفظه الله


Al Musnid Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki al Azhari
berasal dari Kampung Chenong Chengkau, Rembau, Negeri Sembilan Darul Khusus. Merupakan ulama' yang disegani samaada di dalam mahupun luar negara, lulusan Universiti al Azhar, Mesir dalam bidang Syariah, serta menuntut ilmu secara talaqi bersanad dengan para ulama' di Makkah, Madinah, Mesir, Syria dan lain-lain negara Islam. Tuan Syaikh merupakan Pengerusi Aqidah, Ahli Majlis Agama Islam serta Ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Sembilan Darul Khusus. Tuan Syaikh juga merupakan pengasas serta penasihat Yayasan al Sofa, Negeri Sembilan.



al Muhtaram al Ustaz Muhadir bin Haji Joll al Sanariyy حفظه الله


Tambahan pula, ulama' kelahiran Kampung Senari, Kuching iaitu al Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll al Sanariyy juga sudi hadir ke majlis ini. al Fadhil Ustaz merupakan Pensyarah di Kulliyyah Ilmu Wahyu di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, kampus Petaling Jaya. al Fadhil Ustaz sedang menyiapkan tesis Phd beliau dalam bidang Tafsir di Universiti Malaya.


Kepada muslimin dan muslimat khususnya yang berada di Kuching dan yang berdekatan dengannya, marilah kita sama-sama mengambil peluang keemasan ini untuk hadir ke majlis yang penuh barokah ini dan menzahirkan kecintaan kita kepada semulia-mulia kekasih صلى الله عليه وآله وسلم serta berhimpun bersama para ulama' yang mereka itu adalah pewaris para Nabi عليهم الصلاة والسلام .

Sebagai umat Baginda صلى الله عليه وآله وسلم, kita dianjurkan untuk bergembira atas rahmat dan kurniaan Allah سبحانه وتعالى kepada kita. Rahmat dan kurniaan yang terbesar ialah dengan kelahiran Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم .

Allah
سبحانه وتعالى berfirman dalam Surah Yunus ayat 58;

قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ

“Katakanlah (Wahai Muhammad): Dengan kurniaan Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira dengan kurniaan Allah dan rahmatNya itu, adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.”

Berkata Sayyiduna 'Abdullah ibn 'Abbas رضي الله تعالى عنهما ; Maksud anugerah/kurniaan Allah سبحانه وتعالى tersebut ialah ilmu pengetahuan yang Allah kurniakan pada hambaNya. Manakala rahmat yang disebutkan dalam ayat tersebut ialah Rasulallah صلى الله عليه وآله وسلم kerana Rasulallah صلى الله عليه وآله وسلم adalah merupakan rahmat bagi seluruh alam.


Rahmat apakah yang paling besar ke atas manusia dan alam keseluruhannya, jika tidak rahmat kehadiran Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم ? Sebagaimana firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah al Anbiya' ayat 107;

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

“Dan tidaklah Kami utuskan engkau (Wahai Muhammad ) kecuali sebagai rahmat bagi seluruh alam.”


Oleh itu, marilah kita rebut peluang ini dan moga kita digolongakan oleh Allah سبحانه وتعالى dalam kalangan hamba-hambaNya yang bergembira dengan kurniaan dan rahmat Allah سبحانه وتعالى , amin.

Shollu 'ala Khairil anam!

11 Robi' al Thani 1432H/16 Mac 2011M
Gombak.

Wallahu a'lam.


Rujukan;

Rakaman khutbah Juma'at oleh al Musnid Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki
حفظه الله

Bingkisan dari tulisan al Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll al Sanariyy dari kitab beliau Persoalan Khilafiyyah dan Penjelasan Ulama', Inilah jawapannya.

No comments:

Post a Comment