Thursday, June 9, 2011

Jalan Kepada Syurga

بسم الله الرحمن الرحيم


Segala Puji Bagi Allah Subhanahu wa Ta'ala atas kurniaan nikmat menjadi daripada kalangan Muslimin dan menjadi umat Sayyid al Mursalin صلى الله عليه وآله وسلم .

Sholawat dan salam moga sentiasa dan selamanya tercurah ke atas semulia-mulia makhluk صلى الله عليه وآله وسلم , ahli keluarganya serta sahabatnya yang mulia lagi berjasa dan orang-orang yang tetap atas perjalanan mereka.





Sekadar menyampaikan sepotong hadith Nabi صلى الله عليه وآله وسلم yang diriwayatkan oleh Imam al Bukhari رضي الله تعالى عنه , disalin daripada terjemahan kitab Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah, cetakan Dewan Pustaka Fajar.

Hadith ke 10 dalam kitab tersebut - Jalan Kepada Syurga.

Keterangan:

Hadith tersebut menerangkan bahawa barangsiapa (di antara lelaki dan perempuan) yang menjalani satu jalan - umpamanya pergi ke masjid, ke madrasah atau seperti berusaha mencari perbelanjan dengan seumpama bertukangan, bertanam, berternak dan sebagainya untuk digunakan kerana - menuntut atau mendapat pengetahuan yang berfaedah di dunia dan di akhirat, makan akan dimudahkan Allah Subhanahu wa Ta'ala baginya jalan yang memandu dia ke syurga.

Kemudahan jalan baginya masuk ke syurga itu ialah tidak lain daripada pengetahuan-pengetahuan yang diamalkannya yang diberikan pahalanya.

Selanjutnya apa jua pengetahuan yang diharuskan belajar akan diberi pahala oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala (jika) mempelajarinya. Kemudian apabila pengetahuan itu diamalkan akan diberi pahala pula lagi, kerana itu belajarlah, kemudian ber'amallah, tentu akan beroleh pahala dan bahagia.


8 Rejab 1432H/9 Jun 2011M
Gombak.

Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment