Tuesday, August 9, 2011

Ramadhan al Mubarak..


بسم الله الرحمن الرحيم


Segala Puji Bagi Allah Subhanahu wa Ta'ala, kita diberi kesempatan untuk berada pada bulan Ramadhan yang berkat, pada tahun ini.


Sholawat dan salam sentiasa dan selamanya ke atas Penghulu dan Imam kita, Rasulullah
صلى الله عليه وآله وسلم , juga ke atas keluarganya yang suci, para Sahabat yang mulia serta orang-orang yang mengikuti mereka sehingga hari Kiamat.


Sekadar berkongsikan hadith-hadith Nabi
صلى الله عليه وآله وسلم yang terdapat dalam kitab "Ramadhan di Halaman Sunnah" yang dipetik oleh al Musnid al Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki, Pengerusi Aqidah Kerajaan Negeri Sembilan, daripada kitab Is'aaf Ahl al Iman bi Wazaif Syahr Ramadhan karya Ulama' Besar Masjid al Haram, al 'Allamah Syeikh Hasan ibn Muhammad al Masysyat al Makki Rahimahullah.






Hadith-hadith tersebut akan diletakkan mengikut bab di dalam kitab ini. Moga bermanfaat khususnya buat diri dan yang membaca.


KELEBIHAN PUASA

Daripada Abi Hurairah Abdir Rahman ibn Sakhr Radiyallahu 'anhu berkata: Bersabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم : Telah berfirman Allah سبحانه وتعالى (Hadith Qudsi):

"Semua amalan anak Adam baginya melainkan puasa, maka sesungguhnya ia (puasa) adalah bagiKu dan Aku yang akan membalasnya. Puasa itu adalah benteng. Apabila hari kamu berpuasa, maka janganlah berkata perkara yang tidak senonoh atau bertengkar bertempik. Sekiranya seseorang memaki atau mencacinya, maka hendaklah dia berkata, "Saya sedang berpuasa." Demi jiwa Muhammad berada di dalam kekuasaanNya! Bau busuk mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau harum kasturi. Bagi orang berpuasa dua kegembiraan: (Pertama) apabila dia berbuka dia bergembira dan (kedua) apabila dia bertemu Tuhannya dia bergembira dengan puasanya."

~Diriwayatkan oleh Imam al Bukhari dan lafaz hadith adalah baginya Imam Muslim.


Dalam riwayat al Bukhari:

"Dia meninggalkan makanannya, minumannya dan syahwatnya demi kerana Aku. Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang akan membalasnya, dan satu kebaikan itu dibalas dengan 10 kebaikan seumpama dengannya."




Daripada Muaz ibn Jabal Radiyallahu 'anhu berkata: Sesungguhnya Nabi
صلى الله عليه وآله وسلم bersabda kepadanya:

"Apakah kamu mahu aku tunjukkan kepada kamu pintu-pintu kebaikan? Saya berkata, "Sudah tentu, wahai Rasulallah!" Baginda
صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, "Puasa itu adalah benteng, manakala sedekah memadam kesalahan sebagaimana air yang memadam api."

Diriwayatkan oleh Imam al Tirmizi dan beliau mensahihkannya.









PERINTAH MENJAGA LIDAH DAN ANGGOTA

Daripada Abu Hurairah Radiyallahu 'anhu berkata: Bersabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم :

"Sesiapa yang tidak meninggalkan bercakap bohong dan melakukannya, maka Allah tidak memperdulikan puasanya."

~Diriwayatkan oleh Imam al Bukhari dan Pemilik kitab Sunan.

Al Qadhi 'Iyadh Rahimahullah berkata: Tujuan berpuasa ialah untuk mematahkan syahwat dan menundukkan nafsu ammarah. Apabila tidak terhasil bagi orang yang berpuasa tujuan ini, maka Allah tidak mempedulikan amalan puasanya dan tidak memandang kepadanya dengan pandangan 'inayahNya.


WAKTU SAHUR DAN KEBERKATANNYA

Daripada Anas Radiyallahu 'anhu, Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

"Bersahurlah kerana di dalam sahur itu terdapat keberkatan."

~Diriwayatakan oleh Imam al Bukhari dan Muslim.


Daripada Abi Najih al 'Irbadh ibn Sariah Radiyallahu 'anhu berkata:

"Rasulullah
صلى الله عليه وآله وسلم pernah mengajak saya bersahur pada bulan Ramadhan. Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, "Marilah menikmati makanan yang diberkati."

~Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dan al Nasaei.


Dan berikut risalah-risalah berkenaan Ramadhan tulisan al Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll al Sanariyy, Pensyarah Kuliah Ilmu Wahyu, Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Pj, sumber; http://www.jom-talaqi.com/. Pengarangnya, al Fadhil Ustaz membenarkannya untuk di amalkan dan disebarkan untuk manfaat bersama.

1) Risalah amalan malam awal Ramadhan
2) Bilangan raka'at solat Tarawih
3) 2 Amalan sunat Nabi
صلى الله عليه وآله وسلم yang sering dilupakan
4) Risalah amalan 10 hari terakhir Ramadhan


Mohon didoakan agar penulis sentiasa ditetapkan hati oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala serta sentiasa dalam redha dan rahmatNya dan cinta kepada RasulNya
صلى الله عليه وآله وسلم . Moga kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang bertaqwa.



9 Ramadhan 1432H / 9 Ogos 2011M
Kuching.


Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment