Thursday, September 16, 2010

Syawal 1431H




Segala Puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah Ta'ala, Pencipta Alam Semesta.

Sholawat dan salam moga sentiasa dan selamanya ke atas Penghulu Kami Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam, ahli keluarganya, para Sahabat dan orang-orang yang mengikuti mereka hingga Hari Kiamat.

Alhamdulillah, dengan izin Allah Ta'ala, kita di izinkan-Nya untuk berada pada bulan Syawal ini setelah sebulan melalui bulan Ramadhan yang penuh dengan barakah dan rahmat. Mungkin ada dalam kalangan kita yang hidup dengan kehidupan yang kurang selesa sebagaimana kita, dan bersyukurlah kerana kita masih mampu untuk beribadah dalam keadaan yang mengizinkan.





Seperti yang dimaklumi, ianya bulan yang diwajibkan bagi kita umat Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam untuk berpuasa di dalamnya. Ianya bulan yang di dalamnya terdapat
Lailatul Qadr, yang lebih baik dari seribu bulan, dalam bulan Ramadhan juga berlakunya penurunan Al Qur'an (Nuzul al Qur'an) kepada Penghulu Segala Rasul Shallallahu 'alaihi wa sallam, Ghazwah Badr al Kubra dan lain-lain peristiwa yang penting.

Alhamdulillah, kita diberikan-Nya peluang untuk berada di bulan Ramadhan dan masih diberikan kehidupan sehingga ke saat ini dalam kita masih lagi beriman kepada Allah Ta'ala dan nikmat kita menjadi umat Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam. Moga kita akan dipertemukan lagi dengan Ramadhan yang akan datang.

Sedikit perkongsian Syawal saya pada kali ini, SmileyCentral.com Alhamdulillah, tahun ni, berkesempatan untuk menziarahi sahabat-sahabat sekelas ketika di sekolah menengah dahulu. Mohon maaf kepada sahabat-sahabat yang saya tak sempat nak ziarah memandangkan pada 5 Syawal saya sudah kembali ke Tanah Semenanjung (dah beli tiket awal, malas nak nuka, hehe..)

Pada 2 Syawal, saya bersama sahabat-sahabat juga berkesempatan menziarahi al Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll di rumahnya di Kampung Senari, Kuching. Kebetulan juga, al Fadhil Ustaz memberikan kuliah Maghrib di Masjid Kampung Senari pada malam itu. Alhamdulillah, terisi juga diri dengan mutiara-mutiara ilmu dan pengalaman daripada apa yang disampaikan al Fadhil Ustaz. Antaranya, al Fadhil Ustaz menyenaraikan kelebihan ibadah puasa berbanding ibadah yang lain.


Firman Allah Ta'ala dalam Hadith Qudsi:

"Dia meninggalkan makanannya, minumannya dan syahwatnya demi kerana Aku. Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang akan membalasnya, dan satu kebaikan itu dibalas dengan 10 kebaikan seumpama dengannya."

(Hadith riwayat Imam al Bukhari)



al Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll


Mungkin ada yang belum mengenali Ustaz Muhadir dan suka untuk saya memperkenalkan siapa beliau. Nama penuh Ustaz ialah Ustaz Muhadir bin Haji Joll, berasal dari Kampung Senari, (sebelum nak ngagak ke Bako, Gobil n lain2). Dilahirkan pada 27 Julai 1976 dan antara pendidikan awal Ustaz ialah di SK Kampung Senari, kemudian menyambung di SMK Agama Matang 2. Ustaz meneruskan pengajian di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada peringkat Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana dalam bidang Tafsir dan Hadith dan sekarang menyambung pengajian di peringkat kedoktoran (PhD) di Universiti Malaya juga di dalam bidang Tafsir dan Hadith.


Syaikh Nuruddin Marbu al Banjari al Makki


Antara guru-guru al Fadhil Ustaz ialah Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al Banjari al Makki, Syaikh Ahmad Fahmi Zam Zam al Nadwi al Maliki, Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki al Rembawi, Syaikh Baba Aziz dan ramai lagi
Masyaikh. al Fadhil Ustaz merupakan pensyarah di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kampus Petaling Jaya. al Fadhil Ustaz juga mengendalikan pengajian Talaqi di Uia PJ dan Uia Gombak.

Antara buku yang ditulis al fadhil Ustaz ialah
6 Perkara Asas Memahami Khilafiyyah, Terbitan Mawleed Publishing (sudah berada di pasaran), Persoalan Khilafiyyah dan Penjelasan Ulama', Inilah Jawapannya (akan terbit), Solat Menurut Mazhab Syafi'i (akan terbit) dan banyak lagi. Moga Ustaz akan terus berjaya dalam menegakkan Ahlu Sunnah wal Jama'ah di Malaysia ini, khususnya di bumi Sarawak yang bertuah SmileyCentral.com


Dalam perjalanan ke klia


5 Syawal (14 September) - Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (4.05 p.m.) - Tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (5.50 p.m.) (mntak maaf kat siapa2 yg saya madah flight saya kol 3 ptg, paduhal flight pkl 4.05 ptg, hehe.)


-Alhamdulillah, saya juga berkesempatan menghantar adik saya yang melanjutkan pelajarannya ke Alexandria University, di Iskandariah, Mesir (nganta sampei klia ajak lh).


Sebahagian pelajar ke Mesir


6 Syawal (15 September, 1.30 a.m.) - adik saya berlepas ke Kaherah, Mesir. InsyaALLAH, jumpa lagik man :)

- 10.45 a.m. - sampai di J 2.7, Mahallah Salahuddin al Ayyubi, Uia Gombak.


Rasanya, sekian sahaja catatan saya pada kali ini. Moga Allah Ta'ala menerima segala amalan kita pada Ramadhan yang lalu dan kita ditemukan dengan Ramadhan yang akan datang, moga kita diberikan Istiqamah dalam melakukan amal. Amiin.



Wallahu a'lam.




Rujukan:
Ramadhan Di Halaman Sunnah

Al Allamah Syeikh Hasan ibn Muhammad Al Masysyat Al Makki Rahimahullah

dikeluarkan oleh al Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin al Maliki
Cetakan Pertama Sya'ban 1431H / Ogos 2010M

SOFA PRODUCTION

No comments:

Post a Comment