Tuesday, May 25, 2010

Promosi Buku

Segala Puji Bagi Allah S.W.T. yang setiap perkara semuanya berlaku dengan izin-Nya.

Sholawat dan salam moga sentiasa dan selamanya dilimpahkan kepada al Mustofa Shallallahu 'alaihi wa alihi wa sohbihi wa baaroka wa sallam.

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Posting kali ni saya cuma nak madah (mengumumkan) sebuah buku karangan al Fadhil Ustaz Muhadhir bin Haji Joll as Sarawaqiy, yang sekarang bertugas sebagai pensyarah di Pusat Asasi UIA, Kampus PJ.

Buku al Fadhil Ustaz bertajuk 6 Perkara Asas Memahami Khilafiyyah. Buku al Fadhil Ustaz sudah diterbitkan.

Alhamdulillah, saya telah memiliki buku tersebut. Sangat bagus untuk dijadikan rujukan dalam memahami perkara-perkara asas dalam Khilafiyyah. Semoga Allah memberikan kita kefahaman dan agar kita dapat berlapang dada dalam menerima pandangan orang lain.

Tambahan pula, nota kaki dalam buku tersebut memberikan ilmu yang berharga dalam kita mengenali riwayat hidup para sahabat Radiyallahu Ta'ala 'anhum ajma'in, para Salafussoleh dan para ulama' yang 'alim lagi soleh.

Buku al fadhil Ustaz sudah ada di kedai buku Pustaka Rezeki Harapan, Wisma Yakin, Kuala Lumpur dan di Pustaka As Sunnah, 36, Jalan Bola Tampar 13/14, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor. (di facebook, Al Sunnah Islamstore).

Sesiapa yang berminat membelinya di Kuching, Sarawak, anda boleh menghubungi Saudara Amirul di talian 013 5681422

Saya sekadar hendak memaklumkan sahaja, agar kita semua maklum :)

Info tambahan di bawah saya nukilkan dari laman al Fadhil Ustaz Abu Zahrah, http://al-fanshuri.blogspot.com untuk dikongsikan bersama. Selamat membaca!


Wallahu a'lam.



Buku - 6 Perkara Asas Memahami Khilafiyyah


Dapatkan segera buku 6 Perkara Asas Memahami Khilafiyyah.
Harga: Semenanjung Malaysia RM 30.00; Sabah/Sarawak RM 33.00
Penerbit: Mawleed Publishing Sdn. Bhd.


Buku ini di tulis oleh teman karib al-Fagir iaitu al-Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll as-Sarawaqi. Beliau adalah merupakan pensyarah di Pusat Asasi, Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya, Selangor. Dan insyaAllah akan menamatkan pengajian peringkat kedoktoran (PhD) sedikit masa lagi.

Buku ini adalah merupakan sebahagian kecil daripada tajuk-tajuk perbincangan beliau di dalam buku beliau yang berjudul PERSOALAN KHILAFIYYAH DAN PENJELASAN ULAMA`, INILAH JAWAPANNYA (buku yang tebalnya mencecah 1,000 halaman ini masih di dalam proses untuk dicetak). Isi kandungan buku 6 Perkara Asas Memahami Khilafiyyah ini membincangkan beberapa perkara penting yang perlu difahami di dalam rangka memahami perkara-perkara khilafiyyah. Buku ini dibahagi kepada 2 bahagian:

Bahagian Pertama membincangkan tajuk:

  • Bid’ah
  • At-Tark
  • Mafhum dan bentuk Ibadah
  • Hadits Dhaif
  • Ikhtilaf
  • Mempercayai Ulama` dan pendapat mereka
Bahagian kedua (petikan perbahasan beberapa perkara khilafiyyah daripada kitab asal PERSOALAN KHILAFIYYAH DAN PENJELASAN ULAMA`, INILAH JAWAPANNYA yang membincangkan lebih daripada 117 persoalan)
  • Melafazkan niat
  • Posisi meletakkan tangan selepas takbiratulihram
  • Menggerakkan jari telunjuk ketika tasyahhud
  • Doa qunut di dalam sholat Shubuh
  • Kenduri/majlis tahlil
  • Talfiq
  • Tidak bermazhab dan lain-lain

Untuk mengetahuinya, maka sila dapatkan buku tersebut!

No comments:

Post a Comment