Saturday, December 4, 2010

Syukur

بسم الله الرحمن الرحيم


Segala Puji Bagi Allah Subhanahu wa Ta'ala Yang Maha Luas Kurniaan-Nya.

Selawat dan salam ke atas Penghulu orang-orang yang bertaqwa, Shallallahu 'alaihi wa sallam, ahli keluarganya yang baik, para Sahabatnya yang mulia dan orang-orang yang mengikut mereka hingga hari Kiamat.


Sedikit catatan pada Isnin yang lalu, sekadar untuk peringatan diri sendiri dan yang membaca.


Telah berkata guru kami;


Telah berkata sebahagian daripada ahli Sufi (lebih kurang maksudnya); "Segelas air kosong dan sekeping roti, adalah merupakan satu nikmat yang besar daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala"

Maksudnya di sini, orang-orang yang dalam ma'rifatnya kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan dalam kecintaannya kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala memandang apa sahaja nikmat yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada mereka sebagai satu nikmat yang sangat besar dan mereka mensyukurinya.


Berkata guru kami (lebih kurang maksudnya);


Sebagai perumpamaan, jika kekasih kita memberikan kita hadiah berupa sehelai sapu tangan, walaupun harganya hanyalah mungkin sekitar Rm 7, namun oleh kerana kekasih kita yang memberikannya, orang yang kita cintai, orang yang kita kasihi, maka sudah tentu kita akan menghargainya.

Maka bagaimana pula dengan nikmat-nikmat yang Allah Subhanahu wa Ta'ala kurniakan kepada kita?! Samaada ia tampak kecil atau besar di sisi kita, hamba-Nya. Sudah tentu nikmat yang paling berhak untuk kita syukuri, yang paling berhak untuk kita hargai adalah nikmat yang dikurniakan oleh Pencipta kita, Allah Subhanahu wa Ta'ala Yang Maha Kaya, kerana kita adalah milik-Nya.


Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam Surah Ibrahim Ayat 7 yang kira-kira bermaksud:


Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat."




Nukilan al Imam al Habib 'Abdullah ibn 'Alawi al Haddad Radiyallahu 'anhu:





Segala puji bagi Allah sebagai tanda syukur;
Atas nikmatNya yang tidak pernah putus;
Kami memujiNya ketika sunyi mahupun terang;
Di kala siang dan malam serta setiap waktu.




Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment